Predajňa Pneumatiky.sk

Viac informácií

Odborná pomoc – Značenie pneumatík a ich parametre

Pneumatika je základnou súčasťou, ktorá zaisťuje bezpečnosť jazdy. Pretože ide o jediný prvok, spájajúci vozidlo s povrchom cesty, musí pneumatika plniť niektoré potrebné funkcie. Je dôležité nezanedbávať stav pneumatík a pravidelne prevádzať ich kontrolu a údržbu. Tým sa zaistí bezpečný dojazd pre vás a pre tých, ktorí cestujú spoločne s vami.

Pred tým, ako sa rozhodnete zakúpiť si nové letné, zimné, alebo celoročné pneumatiky, mali by ste si naštudovať ich jednotlivé parametre a vedieť, čo ktorý údaj znamená. Tento súhrn údajov máte uvedený na bočnici pneumatiky, prípadne sa ich prevažná časť nachádza aj v technickom preukaze vášho vozidla.

V prípade akýchkoľvek nejasností alebo pochybností, neváhajte nás kontaktovať, radi vám poradíme.

Parametre pneumatiky

  1. Šírka pneumatiky v milimetroch
  2. Profilové číslo (výška) nie je výška pneumatiky v mm, ako sa mnohí mylne domnievajú. V skutočnosti to je percentuálny pomer výšky bočnice a šírky pneumatiky. Napríklad pri pneumatike 205/55 R16 by sa výška pneumatiky v mm vypočítala ako 55% z 205 mm.
  3. Vnútorný priemer pneumatiky v palcoch. Tento údaj musí byť zhodný s priemerom disku. 
  4. Index nosnosti (LI - čiže Load Index). Index nosnosti udáva maximálne možné zaťaženie pneumatiky v kg. Nachádza sa aj v technickom preukaze za rozmerom pneumatiky. Upozorňujeme, že podľa zákona môžete používať pneumatiku iba s rovnakým alebo vyšším indexom záťaže ako máte uvedený v TP vozidla!
  5. Index rýchlosti (SI - čiže Speed Index) udáva maximálnu konštrukčnú rýchlosť pneumatiky. Predpísaný index rýchlosti vášho vozidla nájdete tak isto v technickom preukaze za indexom nosnosti. Upozorňujeme vás, že môžete používať iba rovnaký, alebo vyšší index rýchlosti ako máte uvedený v TP! Výnimka je u zimných pneumatík, kde môžete používať pneumatiky s indexom rýchlosti o jeden stupeň nižším ako máte predpísaný. Napríklad, keď máte v TP predpísaný rýchlostný index H (do 210 km/h), vaša zimná pneumatika môže mať rýchlostný index T (do 190 km/h), pozri tabuľku nižšie
  6. XL je skratka, s ktorou sa stretnete na bočnici pneumatiky, ktorá má zosilnenú konštrukciu, čiže vyšší index nosnosti ako je bežne vyrábaný pri danom rozmere. U niektorých výrobcov sa stretnete s označením RF (reinforced).
  7. ZP (používa Michelin), ROF (Goodyear), DSST (Dunlop), SSR (Continental). Pokiaľ máte na bočnici vašej pneumatiky uvedené jedno z týchto označení v závislosti od výrobcu, jedná sa o pneumatiku s núdzovým dojazdom (dojazdová alebo runflat pneumatika)
  8. DOT – dátum výroby pneumatiky. Tento údaj taktiež nájdete na bočnici každej pneumatiky. Prvé dve čísla sú týždeň a posledné dve rok výroby pneu. Napríklad pneumatika s DOT 3213 bola vyrobená v 32. týždni roku 2013
  9. Označenie M+S M+S (mud – blato, snow – sneh). Všetky pneumatíky označené týmno symbolom spĺňajú podmienky vyhlášky o zimnom použití. Upozorňujeme, že označením M+S bývajú označené aj celoročné pneumatiky. Preto ak chcete výlučne zimnú pneumatiku, mala by byť pri tomto označení znázornená aj snehová vločka. Pozri obrázok.

Tabuľka rýchlostných indexov

Index
km/h
A2
10
A3
15
A4
20
A5
25
A6
30
A7
35
A8
40
B
50
C
60
D
65
E
70
F
80
G
90
J
100
K
110
L
120
M
130
N
140
P
150
Q
160
R
170
S
180
T
190
H
210
V
240
W
270
Y
300
Z
> 240

Tabuľka záťažových indexov

Index
kg
50
190
51
195
52
200
53
206
54
212
55
218
56
224
57
230
58
236
59
243
60
250
61
257
62
265
63
272
64
280
65
290
66
300
67
307
68
315
69
325
70
335
71
345
72
355
73
365
74
375
75
387
76
400
77
412
78
425
79
437
80
450
81
462
82
475
83
487
84
500
85
515
86
530
87
545
88
560
89
580
90
600
91
615
92
630
93
650
94
670
95
690
96
710
97
730
98
750
99
775
100
800
101
825
102
850
103
875
104
900
105
925
106
950
107
975
108
1000
109
1030
110
1060
111
1090
112
1120
113
1150
114
1180
115
1215
116
1250
117
1285
118
1320
119
1360
120
1400
121
1450
122
1500
123
1550
124
1600
125
1650
126
1700
127
1750
128
1800
129
1850
130
1900
131
1950
132
2000
133
2060
134
2120
135
2180
136
2240
137
2300
138
2360
139
2430
140
2500
141
2575
142
2650
143
2725
144
2800
145
2900
146
3000
147
3075
148
3150
149
3250
150
3350
151
3450
152
3550
153
3650
154
3750
155
3875
156
4000
157
4125
158
4250
159
4375
160
4200
161
4625
162
4750
163
4875
164
5000
165
5150
166
5300
167
5450
168
5600
169
5800
170
6000
171
6150
172
6300
173
6500
174
6700
175
6900
176
7100
177
7300
178
7500
179
7750
 

10 najčastejšie kladených otázok:

1. Ako viem, že potrebujem nové pneumatiky?

Pneumatiky Dunlop majú v oblasti behúňa indikátor opotrebenia. Jeho výška predstavuje 1,6 mm. Keď hĺbka dezénu poklesne na úroveň, kedy môže pozorovať na viacerých miestach úzky pásik súvislej gumy cez celú šírku dezénu, je čas na výmenu pneumatík. Pneumatiky s opotrebením pod indikátor opotrebenia už nie sú schopné plniť svoje poslanie a stávajú sa nebezpečné pre vás i okolie.

Zimné pneumatiky majú indikátor vo výške 4 mm. Zimná pneumatika, je vďaka podstatne náročnejšej funkcii odvodu snehu, brečky a nečistôt z dezénom menším ako 4 mm, podobne nepoužiteľná ako letná pneumatika so zostatkovým dezénom 1,6 mm. Nedodržaním odporúčaných zostatkových hodnôt dezénu sa vystavujete riziku vážnych poranení a škôd na majetku.

2. Aký tlak by mali mať moje pneumatiky?

Správne nahustenie pneumatiky je najdôležitejšou súčasťou starostlivosti o pneumatiky a bezpečnosti na cestách. Každá nová pneumatika má na bočnici uvedený maximálny hustiaci tlak, ktorý nie je možné za žiadnych okolností prekročiť. Optimálne hustenie pneumatík pre daný typ automobilu uvádza každý z výrobcov automobilov. Môžete ho nájsť v technickej literatúre dodávanej k svojmu automobilu ako súčasti návodu na obsluhu, na veku nádrže, alebo v oblasti karosérie dverí po ich otvorení. Riadiť sa predpísanými tlakmi výrobcu je nevyhnutné!

Dodržiavaním predpísaných tlakov si zabezpečíte maximálny km výkon svojich pneumatík a minimálnu spotrebu, spolu s optimálnymi jazdnými vlastnosťami svojho automobilu. Odporúčame kontrolovať tlak každých 14 dní, pred každou dlhou jazdou, alebo v prípade že cestujete s maximálnou povolenou záťažou vozidla. Nezabúdajte na rezervu! Tlak kontrolujte vždy za studena, čo znamená že pneumatika by nemala prejsť viac ako dva km. Pokiaľ sa na aute jazdilo, je potrebné vykonať kontrolu tlaku minimálne hodinu po jazde. Používajte len kvalitné a funkčné kompresory.

3. Je bezpečné opravovať defekt?

Ak pneumatika stratila všetok alebo väčšinu tlaku, musí byť vyzutá z disku na kompletnú vnútornú prehliadku, aby bola vylúčená akákoľvek možnosť poškodenia. Pneumatiky na ktorých sa po úplnej strate tlaku jazdí čo len malá vzdialenosť sa poškodia spôsobom, kedy ich oprava neprichádza do úvahy. V prípade menších poškodení a defektov, kedy z pneumatiky uniká tlak postupne, existujú možnosti opráv. Mnohé takéto poškodenia do veľkosti 0,64 cm je možné uspokojivo opraviť skúsením odborníkom a metódami overenými v danom odvetví.

Nikdy neopravujte prierazy, alebo poškodenia bočnice pneumatík, ktorých opotrebenie je menšie ako 1,6 mm. V oblasti behúňa takéto poškodenia v žiadnom prípade neopravujte, pokiaľ sú väčšie ako 0,64 cm. Nedoporučujeme opravovať pneumatiky rýchlostného indexu H (210km/h) a vyššie.

4. Ako uskladňovať pneumatiky?

Aby sme mohli bez problémov použiť zimné pneumatiky tiež budúcu zimu je dobré pri uskladnení dodržať niekoľko zásad: skladovať sa vyplatí pneumatiky so vzorom hlbokým 3-4 mm. Menší vzor sa pre zimnú prevádzku nehodí, pneumatiky strácajú svoje vlastnosti a odborníci ich nedoporučujú.

Pneu skladujeme v suchej, chladnej a tmavej miestnosti. Slnečné žiarenie, vlhko, vysoké teploty, alebo pôsobenie chemikálií pneumatikám vadí. Najlepšie je skladovať pneumatiky na ráfikoch nahustené na normálny tlak 4 ks do stohu na seba. Pokiaľ skladujete pneumatiky bez ráfikov uložte ich vedľa seba nastojato. Je dobré ich občas pootočiť aby ste predišli ich deformáciám.

Na pneumatikách označte ich predošlé umiestnenie na vozidle a pri ich opätovnom použitý ich namontujte na rovnaké koleso.

5. Čo je systém núdzového dojazdu?

Poprední výrobcovia pneumatík vybavujú modely systémom pre núdzový dojazd. Jedná sa o najnovší spôsob stavby pneumatiky, ktorý vám zaistí mobilitu aj v prípade defektu pneumatiky počas jazdy. Tajomstvo systému spočíva v tom, že pneumatiky vyrobené s využitím tejto novej technológie majú zosilenú bočnicu, ktorá udrží auto aj v prípade, že dôjde k strate pneumatike následkom defektu. Je tak zabezpečené, že spľasnutá pneumatika nie je drvená medzi ráfikom kolesa a vozovkou.

Výhody systému pre núdzový dojazd:

  • odpadá nutnosť voziť rezervné koleso a meniť ho pri defekte
  • pri defekte sa jazdné vlastnosti dramaticky nemenia, čo umožňuje pokračovať v jazde rýchlosťou do 80 km/hod do pneuservisu
  • pneumatika sa môže používať na bežný ráfik

POZOR !!! Systém núdzového dojazdu pneumatík je možné použiť len v prípade, že je súčasne namontovaný systém kontroly poklesu tlaku v pneumatikách. Niektoré novšie autá už majú tieto systémy zabudované (Renault Laguna, Megane, Škoda Octavia II, VW Golf V, Audi A6, A8, BMW …)

Označenie skratky systému núdzového dojazdu u niektorých výrobcov: Pirelli - RFT (Run Flat Technology), Bridgestone – RFT (Run Flat Technology), Continental – SSR (Self Supporting Runflate), Dunlop - DSST (Dunlop Self-Supporting Technology)

6. Môžem na vozidle použiť aj iný rozmer pneumatík ako rozmer namontovaný výrobcom vozidla?

Môžete za predpokladu, ak je daný rozmer uvedený v technickom preukaze vozidla ako alternatívny, t.j. zameniteľný rozmer za existujúci rozmer pneumatík namontovaných na Vašom vozidle výrobcom. Inými slovami, na vozidle môžete použiť len tie rozmery, ktoré udáva technický preukaz vozidla. Pneumatiky je zároveň nutné vyberať tak, aby index rýchlosti a nosnosti zodpovedal údajom podľa technického preukazu.

7. Koľko rokov môžem maximálne používať pneumatiky, keď nie sú opotrebované?

Pneumatiky sú vystavované vonkajším vplyvom a ich vlastnosti sa časom menia, pretože "stárnu". Môže sa to prejaviť napr. dlhšou brzdnou dráhou. Pri letných pneumatikách by sme doporučovali ich výmenu po max. 6-7 rokoch. Pri zimných pneumatikách určite skôr, po maximálne 4-5 rokoch.

8. Aké nevýhody má použitie zimných pneumatík v letných, resp. celoročných podmienkach?

Používanie zimných plášťov v letnej sezóne prináša zo sebou niekoľko rizík. Z jazdných vlastností je to predovšetkým zníženie ovládateľnosti pri vyšších rýchlostiach - handling na suchom povrchu je horší, hlavne pri agresívnejšom štýle jazdy by toto mohlo negatívne ovplyvniť bezpečnosť jazdy. Ďalším negatívom je aj zvýšenie hlučnosti spôsobené použitím záberového, lamelovaného typu dezénu - vplyv na celkový komfort jazdy. V neposlednom rade sa použitím zimného plášťa v letných podmienkach zvyšuje spotreba pohonných látok a vzhľadom ku mäkkosti zimnej zmesi dochádza k rýchlejšiemu opotrebovaniu dezénu.

V tejto súvislosti chceme upozorniť, že pri celoročnom použití zimného dezénu a po jeho opotrebení na úroveň 3-4 mm výrazne klesne bezpečnosť hlavne - v zimnej prevádzke. Toto spôsobí zníženie záberových a adhéznych vlastností v zimných podmienkach na snehu a ľade. Takéto čiastočne opotrebené plášte sa dajú "dojazdiť" už iba v letnej prevádzke. Odporúčame Vám zadovážiť si jednu sadu letných a jednu sadu zimných plášťov. Využitie oboch sád v zodpovedajúcich prevádzkových podmienkach predĺži ich životnosť, čo v konečnom dôsledku nebude pre Vás znamenať žiadne dodatočné náklady.

9. Aké sú výhody používania dvoch sád pneumatík a diskov?

Pri neustálom sťahovaní a naťahovaní pneumatík na disk (2-krát ročne) dochádza k značnému namáhaniu pätky pneumatík, čo vedie k zníženiu ich životnosti a núti často k neplánovanej skorej výmene (už po 2-3 rokoch) - ešte pred skutočným ojazdením dezénu. Natiahnuté pätky totiž spôsobujú nedostatočné doliehanie na ráfik disku, a tým nebezpečné a nekontrolovateľné "spúšťanie" pneumatík. Následne kúpená nová pneu má úplne inú hĺbku dezénu a spôsobuje nerovnomerné jazdné vlastnosti vozidla.

Druhá sada diskov (hoci len plechových), Vám predĺži životnosť pneumatík aj prvých diskov, a ušetrí čas a peniaze pri prezúvaní. Zároveň tak môžete mať optimálnejšie širšie a väčšie obutie na leto a užšie do snehu.

10. Prečo používať zimné pneumatiky?

Behúňová zmes zimných pneumatík je oveľa mäkšia, aby zabezpečila zvýšenú priľnavosť pri nízkych teplotách, a to najmä na zľadovateľom povrchu. Takisto dezén zimnej pneumatiky má posilnené záberové vlastnosti pre zabezpečenie dobrej brodivosti v hlbokom alebo kašovitom snehu. Používaním zimných pneumatík sa zároveň dvojnásobne predĺži životnosť letných pneumatík. Moderné zimné pneumatiky sú dostatočne komfortné, a vďaka vyspelým technológiám aj porovnateľne tiché ako letné.

Zimné pneu majú v zimných podmienkach (pod +7 °C) vyššiu účinnosť, a to najmä na mokrej vozovke - zlepšený brzdný účinok, akceleráciu a stabilitu v zákrutách. Ich dizajn nie je o nič menej atraktívny ako u letných pneumatík. Životnosť pätiek zimných aj letných pneumatík výrazne predĺži používanie dvoch sád diskov (zvyčajne hliníkové v lete + užšie a menšie plechové v zime). Zimné pneumatiky nie sú luxus! Ak jazdíte v zime (a nielen na hory), tak určite neváhajte. Hoci len pokrivené plechy vyjdu vždy drahšie. Vyberte si značku a cenu úmernú cene Vášho auta, klimatickým podmienkam, spôsobu jazdy a počtu najazdených kilometrov. Vyskúšajte rozdiel a uveríte …