Odborná pomoc – Značenie pneumatík a ich parametre
Pneumatika je základnou súčasťou, ktorá zaisťuje bezpečnosť jazdy. Pretože ide o jediný prvok, spájajúci vozidlo s povrchom cesty, musí pneumatika plniť niektoré potrebné funkcie. Je dôležité nezanedbávať stav pneumatík a pravidelne prevádzať ich kontrolu a údržbu. Tým sa zaistí bezpečný dojazd pre vás a pre tých, ktorí cestujú spoločne s vami.
Pred tým, ako sa rozhodnete zakúpiť si nové letné, zimné, alebo celoročné pneumatiky, mali by ste si naštudovať ich jednotlivé parametre a vedieť, čo ktorý údaj znamená. Tento súhrn údajov máte uvedený na bočnici pneumatiky, prípadne sa ich prevažná časť nachádza aj v technickom preukaze vášho vozidla.
V prípade akýchkoľvek nejasností alebo pochybností, neváhajte nás kontaktovať, radi vám poradíme.
Parametre pneumatiky
- Šírka pneumatiky v milimetroch
- Profilové číslo (výška) nie je výška pneumatiky v mm, ako sa mnohí mylne domnievajú. V skutočnosti to je percentuálny pomer výšky bočnice a šírky pneumatiky. Napríklad pri pneumatike 205/55 R16 by sa výška pneumatiky v mm vypočítala ako 55% z 205 mm.
- Vnútorný priemer pneumatiky v palcoch. Tento údaj musí byť zhodný s priemerom disku.
- Index nosnosti (LI - čiže Load Index). Index nosnosti udáva maximálne možné zaťaženie pneumatiky v kg. Nachádza sa aj v technickom preukaze za rozmerom pneumatiky. Upozorňujeme, že podľa zákona môžete používať pneumatiku iba s rovnakým alebo vyšším indexom záťaže ako máte uvedený v TP vozidla!
- Index rýchlosti (SI - čiže Speed Index) udáva maximálnu konštrukčnú rýchlosť pneumatiky. Predpísaný index rýchlosti vášho vozidla nájdete tak isto v technickom preukaze za indexom nosnosti. Upozorňujeme vás, že môžete používať iba rovnaký, alebo vyšší index rýchlosti ako máte uvedený v TP! Výnimka je u zimných pneumatík, kde môžete používať pneumatiky s indexom rýchlosti o jeden stupeň nižším ako máte predpísaný. Napríklad, keď máte v TP predpísaný rýchlostný index H (do 210 km/h), vaša zimná pneumatika môže mať rýchlostný index T (do 190 km/h), pozri tabuľku nižšie
- XL je skratka, s ktorou sa stretnete na bočnici pneumatiky, ktorá má zosilnenú konštrukciu, čiže vyšší index nosnosti ako je bežne vyrábaný pri danom rozmere. U niektorých výrobcov sa stretnete s označením RF (reinforced).
- ZP (používa Michelin), ROF (Goodyear), DSST (Dunlop), SSR (Continental). Pokiaľ máte na bočnici vašej pneumatiky uvedené jedno z týchto označení v závislosti od výrobcu, jedná sa o pneumatiku s núdzovým dojazdom (dojazdová alebo runflat pneumatika)
- DOT – dátum výroby pneumatiky. Tento údaj taktiež nájdete na bočnici každej pneumatiky. Prvé dve čísla sú týždeň a posledné dve rok výroby pneu. Napríklad pneumatika s DOT 3213 bola vyrobená v 32. týždni roku 2013
- M+S (mud – blato, snow – sneh). Všetky pneumatíky označené týmno symbolom spĺňajú podmienky vyhlášky o zimnom použití. Upozorňujeme, že označením M+S bývajú označené aj celoročné pneumatiky. Preto ak chcete výlučne zimnú pneumatiku, mala by byť pri tomto označení znázornená aj snehová vločka. Pozri obrázok.
Tabuľka rýchlostných indexov
- Index
- km/h
- A2
- 10
- A3
- 15
- A4
- 20
- A5
- 25
- A6
- 30
- A7
- 35
- A8
- 40
- B
- 50
- C
- 60
- D
- 65
- E
- 70
- F
- 80
- G
- 90
- J
- 100
- K
- 110
- L
- 120
- M
- 130
- N
- 140
- P
- 150
- Q
- 160
- R
- 170
- S
- 180
- T
- 190
- H
- 210
- V
- 240
- W
- 270
- Y
- 300
- Z
- > 240
Tabuľka záťažových indexov
- Index
- kg
- 50
- 190
- 51
- 195
- 52
- 200
- 53
- 206
- 54
- 212
- 55
- 218
- 56
- 224
- 57
- 230
- 58
- 236
- 59
- 243
- 60
- 250
- 61
- 257
- 62
- 265
- 63
- 272
- 64
- 280
- 65
- 290
- 66
- 300
- 67
- 307
- 68
- 315
- 69
- 325
- 70
- 335
- 71
- 345
- 72
- 355
- 73
- 365
- 74
- 375
- 75
- 387
- 76
- 400
- 77
- 412
- 78
- 425
- 79
- 437
- 80
- 450
- 81
- 462
- 82
- 475
- 83
- 487
- 84
- 500
- 85
- 515
- 86
- 530
- 87
- 545
- 88
- 560
- 89
- 580
- 90
- 600
- 91
- 615
- 92
- 630
- 93
- 650
- 94
- 670
- 95
- 690
- 96
- 710
- 97
- 730
- 98
- 750
- 99
- 775
- 100
- 800
- 101
- 825
- 102
- 850
- 103
- 875
- 104
- 900
- 105
- 925
- 106
- 950
- 107
- 975
- 108
- 1000
- 109
- 1030
- 110
- 1060
- 111
- 1090
- 112
- 1120
- 113
- 1150
- 114
- 1180
- 115
- 1215
- 116
- 1250
- 117
- 1285
- 118
- 1320
- 119
- 1360
- 120
- 1400
- 121
- 1450
- 122
- 1500
- 123
- 1550
- 124
- 1600
- 125
- 1650
- 126
- 1700
- 127
- 1750
- 128
- 1800
- 129
- 1850
- 130
- 1900
- 131
- 1950
- 132
- 2000
- 133
- 2060
- 134
- 2120
- 135
- 2180
- 136
- 2240
- 137
- 2300
- 138
- 2360
- 139
- 2430
- 140
- 2500
- 141
- 2575
- 142
- 2650
- 143
- 2725
- 144
- 2800
- 145
- 2900
- 146
- 3000
- 147
- 3075
- 148
- 3150
- 149
- 3250
- 150
- 3350
- 151
- 3450
- 152
- 3550
- 153
- 3650
- 154
- 3750
- 155
- 3875
- 156
- 4000
- 157
- 4125
- 158
- 4250
- 159
- 4375
- 160
- 4200
- 161
- 4625
- 162
- 4750
- 163
- 4875
- 164
- 5000
- 165
- 5150
- 166
- 5300
- 167
- 5450
- 168
- 5600
- 169
- 5800
- 170
- 6000
- 171
- 6150
- 172
- 6300
- 173
- 6500
- 174
- 6700
- 175
- 6900
- 176
- 7100
- 177
- 7300
- 178
- 7500
- 179
- 7750
10 najčastejšie kladených otázok:
- Ako viem že potrebujem nové pneumatiky?
- Aký tlak by mali mať moje pneumatiky?
- Je bezpečné opravovať defekt?
- Ako uskladňovať pneumatiky?
- Čo je systém núdzového dojazdu?
- Môžem na vozidle použiť aj iný rozmer pneumatík ako rozmer namontovaný výrobcom vozidla?
- Koľko rokov môžem maximálne používať pneumatiky, keď nie sú opotrebované?
- Aké nevýhody má použitie zimných pneumatík v letných, resp. celoročných podmienkach?
- Aké sú výhody používania dvoch sád pneumatíka diskov?
- Prečo používať zimné pneumatiky?
1. Ako viem, že potrebujem nové pneumatiky?
Pneumatiky Dunlop majú v oblasti behúňa indikátor opotrebenia. Jeho výška predstavuje 1,6 mm. Keď hĺbka dezénu poklesne na úroveň, kedy môže pozorovať na viacerých miestach úzky pásik súvislej gumy cez celú šírku dezénu, je čas na výmenu pneumatík. Pneumatiky s opotrebením pod indikátor opotrebenia už nie sú schopné plniť svoje poslanie a stávajú sa nebezpečné pre vás i okolie.
Zimné pneumatiky majú indikátor vo výške 4 mm. Zimná pneumatika, je vďaka podstatne náročnejšej funkcii odvodu snehu, brečky a nečistôt z dezénom menším ako 4 mm, podobne nepoužiteľná ako letná pneumatika so zostatkovým dezénom 1,6 mm. Nedodržaním odporúčaných zostatkových hodnôt dezénu sa vystavujete riziku vážnych poranení a škôd na majetku.
2. Aký tlak by mali mať moje pneumatiky?
Správne nahustenie pneumatiky je najdôležitejšou súčasťou starostlivosti o pneumatiky a bezpečnosti na cestách. Každá nová pneumatika má na bočnici uvedený maximálny hustiaci tlak, ktorý nie je možné za žiadnych okolností prekročiť. Optimálne hustenie pneumatík pre daný typ automobilu uvádza každý z výrobcov automobilov. Môžete ho nájsť v technickej literatúre dodávanej k svojmu automobilu ako súčasti návodu na obsluhu, na veku nádrže, alebo v oblasti karosérie dverí po ich otvorení. Riadiť sa predpísanými tlakmi výrobcu je nevyhnutné!
Dodržiavaním predpísaných tlakov si zabezpečíte maximálny km výkon svojich pneumatík a minimálnu spotrebu, spolu s optimálnymi jazdnými vlastnosťami svojho automobilu. Odporúčame kontrolovať tlak každých 14 dní, pred každou dlhou jazdou, alebo v prípade že cestujete s maximálnou povolenou záťažou vozidla. Nezabúdajte na rezervu! Tlak kontrolujte vždy za studena, čo znamená že pneumatika by nemala prejsť viac ako dva km. Pokiaľ sa na aute jazdilo, je potrebné vykonať kontrolu tlaku minimálne hodinu po jazde. Používajte len kvalitné a funkčné kompresory.
3. Je bezpečné opravovať defekt?
Ak pneumatika stratila všetok alebo väčšinu tlaku, musí byť vyzutá z disku na kompletnú vnútornú prehliadku, aby bola vylúčená akákoľvek možnosť poškodenia. Pneumatiky na ktorých sa po úplnej strate tlaku jazdí čo len malá vzdialenosť sa poškodia spôsobom, kedy ich oprava neprichádza do úvahy. V prípade menších poškodení a defektov, kedy z pneumatiky uniká tlak postupne, existujú možnosti opráv. Mnohé takéto poškodenia do veľkosti 0,64 cm je možné uspokojivo opraviť skúsením odborníkom a metódami overenými v danom odvetví.
Nikdy neopravujte prierazy, alebo poškodenia bočnice pneumatík, ktorých opotrebenie je menšie ako 1,6 mm. V oblasti behúňa takéto poškodenia v žiadnom prípade neopravujte, pokiaľ sú väčšie ako 0,64 cm. Nedoporučujeme opravovať pneumatiky rýchlostného indexu H (210km/h) a vyššie.
4. Ako uskladňovať pneumatiky?
Aby sme mohli bez problémov použiť zimné pneumatiky tiež budúcu zimu je dobré pri uskladnení dodržať niekoľko zásad: skladovať sa vyplatí pneumatiky so vzorom hlbokým 3-4 mm. Menší vzor sa pre zimnú prevádzku nehodí, pneumatiky strácajú svoje vlastnosti a odborníci ich nedoporučujú.
Pneu skladujeme v suchej, chladnej a tmavej miestnosti. Slnečné žiarenie, vlhko, vysoké teploty, alebo pôsobenie chemikálií pneumatikám vadí. Najlepšie je skladovať pneumatiky na ráfikoch nahustené na normálny tlak 4 ks do stohu na seba. Pokiaľ skladujete pneumatiky bez ráfikov uložte ich vedľa seba nastojato. Je dobré ich občas pootočiť aby ste predišli ich deformáciám.
Na pneumatikách označte ich predošlé umiestnenie na vozidle a pri ich opätovnom použitý ich namontujte na rovnaké koleso.
5. Čo je systém núdzového dojazdu?
Poprední výrobcovia pneumatík vybavujú modely systémom pre núdzový dojazd. Jedná sa o najnovší spôsob stavby pneumatiky, ktorý vám zaistí mobilitu aj v prípade defektu pneumatiky počas jazdy. Tajomstvo systému spočíva v tom, že pneumatiky vyrobené s využitím tejto novej technológie majú zosilenú bočnicu, ktorá udrží auto aj v prípade, že dôjde k strate pneumatike následkom defektu. Je tak zabezpečené, že spľasnutá pneumatika nie je drvená medzi ráfikom kolesa a vozovkou.
Výhody systému pre núdzový dojazd:
- odpadá nutnosť voziť rezervné koleso a meniť ho pri defekte
- pri defekte sa jazdné vlastnosti dramaticky nemenia, čo umožňuje pokračovať v jazde rýchlosťou do 80 km/hod do pneuservisu
- pneumatika sa môže používať na bežný ráfik
POZOR !!! Systém núdzového dojazdu pneumatík je možné použiť len v prípade, že je súčasne namontovaný systém kontroly poklesu tlaku v pneumatikách. Niektoré novšie autá už majú tieto systémy zabudované (Renault Laguna, Megane, Škoda Octavia II, VW Golf V, Audi A6, A8, BMW …)
Označenie skratky systému núdzového dojazdu u niektorých výrobcov: Pirelli - RFT (Run Flat Technology), Bridgestone – RFT (Run Flat Technology), Continental – SSR (Self Supporting Runflate), Dunlop - DSST (Dunlop Self-Supporting Technology)
6. Môžem na vozidle použiť aj iný rozmer pneumatík ako rozmer namontovaný výrobcom vozidla?
Môžete za predpokladu, ak je daný rozmer uvedený v technickom preukaze vozidla ako alternatívny, t.j. zameniteľný rozmer za existujúci rozmer pneumatík namontovaných na Vašom vozidle výrobcom. Inými slovami, na vozidle môžete použiť len tie rozmery, ktoré udáva technický preukaz vozidla. Pneumatiky je zároveň nutné vyberať tak, aby index rýchlosti a nosnosti zodpovedal údajom podľa technického preukazu.
7. Koľko rokov môžem maximálne používať pneumatiky, keď nie sú opotrebované?
Pneumatiky sú vystavované vonkajším vplyvom a ich vlastnosti sa časom menia, pretože "stárnu". Môže sa to prejaviť napr. dlhšou brzdnou dráhou. Pri letných pneumatikách by sme doporučovali ich výmenu po max. 6-7 rokoch. Pri zimných pneumatikách určite skôr, po maximálne 4-5 rokoch.
8. Aké nevýhody má použitie zimných pneumatík v letných, resp. celoročných podmienkach?
Používanie zimných plášťov v letnej sezóne prináša zo sebou niekoľko rizík. Z jazdných vlastností je to predovšetkým zníženie ovládateľnosti pri vyšších rýchlostiach - handling na suchom povrchu je horší, hlavne pri agresívnejšom štýle jazdy by toto mohlo negatívne ovplyvniť bezpečnosť jazdy. Ďalším negatívom je aj zvýšenie hlučnosti spôsobené použitím záberového, lamelovaného typu dezénu - vplyv na celkový komfort jazdy. V neposlednom rade sa použitím zimného plášťa v letných podmienkach zvyšuje spotreba pohonných látok a vzhľadom ku mäkkosti zimnej zmesi dochádza k rýchlejšiemu opotrebovaniu dezénu.
V tejto súvislosti chceme upozorniť, že pri celoročnom použití zimného dezénu a po jeho opotrebení na úroveň 3-4 mm výrazne klesne bezpečnosť hlavne - v zimnej prevádzke. Toto spôsobí zníženie záberových a adhéznych vlastností v zimných podmienkach na snehu a ľade. Takéto čiastočne opotrebené plášte sa dajú "dojazdiť" už iba v letnej prevádzke. Odporúčame Vám zadovážiť si jednu sadu letných a jednu sadu zimných plášťov. Využitie oboch sád v zodpovedajúcich prevádzkových podmienkach predĺži ich životnosť, čo v konečnom dôsledku nebude pre Vás znamenať žiadne dodatočné náklady.
9. Aké sú výhody používania dvoch sád pneumatík a diskov?
Pri neustálom sťahovaní a naťahovaní pneumatík na disk (2-krát ročne) dochádza k značnému namáhaniu pätky pneumatík, čo vedie k zníženiu ich životnosti a núti často k neplánovanej skorej výmene (už po 2-3 rokoch) - ešte pred skutočným ojazdením dezénu. Natiahnuté pätky totiž spôsobujú nedostatočné doliehanie na ráfik disku, a tým nebezpečné a nekontrolovateľné "spúšťanie" pneumatík. Následne kúpená nová pneu má úplne inú hĺbku dezénu a spôsobuje nerovnomerné jazdné vlastnosti vozidla.
Druhá sada diskov (hoci len plechových), Vám predĺži životnosť pneumatík aj prvých diskov, a ušetrí čas a peniaze pri prezúvaní. Zároveň tak môžete mať optimálnejšie širšie a väčšie obutie na leto a užšie do snehu.
10. Prečo používať zimné pneumatiky?
Behúňová zmes zimných pneumatík je oveľa mäkšia, aby zabezpečila zvýšenú priľnavosť pri nízkych teplotách, a to najmä na zľadovateľom povrchu. Takisto dezén zimnej pneumatiky má posilnené záberové vlastnosti pre zabezpečenie dobrej brodivosti v hlbokom alebo kašovitom snehu. Používaním zimných pneumatík sa zároveň dvojnásobne predĺži životnosť letných pneumatík. Moderné zimné pneumatiky sú dostatočne komfortné, a vďaka vyspelým technológiám aj porovnateľne tiché ako letné.
Zimné pneu majú v zimných podmienkach (pod +7 °C) vyššiu účinnosť, a to najmä na mokrej vozovke - zlepšený brzdný účinok, akceleráciu a stabilitu v zákrutách. Ich dizajn nie je o nič menej atraktívny ako u letných pneumatík. Životnosť pätiek zimných aj letných pneumatík výrazne predĺži používanie dvoch sád diskov (zvyčajne hliníkové v lete + užšie a menšie plechové v zime). Zimné pneumatiky nie sú luxus! Ak jazdíte v zime (a nielen na hory), tak určite neváhajte. Hoci len pokrivené plechy vyjdu vždy drahšie. Vyberte si značku a cenu úmernú cene Vášho auta, klimatickým podmienkam, spôsobu jazdy a počtu najazdených kilometrov. Vyskúšajte rozdiel a uveríte …